To Do

Ibland har man ett behov att definiera sig själv. Jag vet inte varför, men det är väl för att känna tillhörighet och att man passar in någonstans. Det är troligtvis livslångt och/eller periodvis.

Det jag kan komma på vad jag definierar mig själv som, är: mamma, kvinna, författare, fotograf, tjänstekvinna, scrappare, kompis, förtrogne, barn, bagare, kock, bohem och organisatör etc. etc. Eller är i perioder i alla fall. Det roliga är, att de två sista känns som motsatser. Är det det jag är? I en och samma person? Samtidigt?

 Något som jag dras till är organisationsbloggar: Den första förälskelsen jag hade var Fly Lady. Men jag tappade focus och blev ”otrogen”. Efter ett tag fann jag Chez Larssons. Där det inte ställs några krav utan man bara får se och följa med i olika smarta lösningar och före/efter-jämförelser! Benitas blog är fortfarande efter flera år en daglig inspiration. Något som verkar vara centralt inom organisationsbloggarna är ”To Do”-listan! Det finns något verkligen lockande med Listan.

 Jag har även sett många varningar med Listan. Det är att Listan i sig inte hjälper till att få saker gjorda. Att man samlar på sig allt för mycket att göra och det inte känns befriande, för att man inte får stryka eller bocka av tillräckligt ofta. Man bör därför ha två stycken Listor. En för dagens viktigaste och en för långsiktiga göromål. Det ger en chansen att få klara av en hel lista varje dag och även får känna tillfredställelsen med listor.

Kate Spade Short List

Kate Spade Short List

På mitt skrivbord ligger en herrans massa att göra listor, så nu tänker jag rensa och se till att alla uppgifter som finns kvar hamnar på den den ena av de två listorna.

Kommentera

